کد خبر : 12472

در نقد اظهارات رزمجو در نشست ستاد بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)؛

آیا می خواهید امام را به موزه تاریخ بسپارید؟

آیا می خواهید امام را به موزه تاریخ بسپارید؟

بوشهر24: رزمجو: اینکه ما بیایم دوباره خودمان بر اساس فرمایشات حضرت امام(ره) مطالبی را مطرح کنیم که در تضاد با آن چیزی باشد که سیاست فعلی نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری باشد، خلاف است.

بوشهر24: حجت الاسلام رزمجو، مدیرکل امور اجتماعی استانداری در نشست ستاد بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) صحبتهایی پیرامون غیرقابل استناد بودن برخی از فرمایشات امام خمینی(ره) مطرح کرد و از غیرقابل اجرا بودن آنها گفت. پیرامون این اظهارات، ملاحظاتی وجود دارد که در ادامه  می خوانید؛

- رزمجو در بخش ابتدایی صحبتهایش اذعان می کند که حضرت امام خمینی(ره)، مجددا لزوم در نظر گرفتن اقتضائات زمانی و مکانی را در صدور فتوا توسط مراجع تقلید احیا کردند. تأکید جناب رزمجو بر لزوم در نظر گرفتن زمان و مکان در صدور فتاوا کاملا صحیح و از ملزومات پویایی فقه شیعه محسوب می شود، اما با کمال تأسف ایشان نتیجه ای که از این بحث می گیرند، مغالطه ای بیش نیست. وی در ادامه اینگونه نتیجه می گیرد؛ « اقتضاء زمان و مکان در فتوا عامل عمده‌ای است و این‌جور نیست که فرمایشات امام در هر زمانی و هر مکانی که امام مطرح کردند، قابل‌اجرا باشد». به بیان دیگر رزمجو از وابستگی فتاوای مراجع تقلید به شرایط زمانی و مکانی می گوید، اما به جای اینکه نتیجه بگیرد «"فتاوای" امام خمینی در هر عصر و هر زمانی قابل استناد نیست، "فرمایشات" ایشان را غیرقابل استناد و اجرا می داند»

در واقع وی با یک بحث فقهی در مورد قواعد صدور فتوا که ممکن است یک فتوایی را حضرت امام سالها پیش صادر کرده باشند و این فتوا مختص زمان و مکان خاصی بوده است و حالا دیگر این فتوا قابل استناد نیست، صرفا می توانند نتیجه بگیرند که یک فرد برای تشخیص تکلیف فردی خودش باید به مرجع تقلید حی و حاضر رجوع کند. بدیهی است که این مسئله مربوط به حوزه فردی دینداری بوده و بر اساس قواعد تقلید از مرجع تقلید قابل بررسی است. اما این مسئله چه ارتباطی به فرمایشات امام خمینی دارد؟ مگر حضرت امام در سخنرانی ها و فرمایشات و بیانیه ها و وصیت نامه خودشان که قریب به 22 جلد شده است، مدام مشغول صدور فتوا بوده اند، که حالا جناب رزمجو نتیجه می گیرد که نمی توان در زمان فعلی به هر فرمایشی از امام استناد کرد و آن را به اجرا گذاشت؟

جناب رزمجو خوب است بداند که حضرت امام فتاوای خود را در توضیح المسائل آوردند و فرمایشات و نظراتشان در باب مسائل سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و... را در سخنرانی های عمومی و بیانیه ها و ...

رزمجو در ادامه می گوید:« اینکه ما بیایم دوباره خودمان بر اساس فرمایشات حضرت امام(ره) مطالبی را مطرح کنیم که در تضاد با آن چیزی باشد که سیاست فعلی نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری باشد، خلاف است.» مشخص نیست وی بر چه اساس و مبنایی اینچنین صریح از تضاد برخی فرمایشات حضرت امام با سیاست های فعلی مقام معظم رهبری می گوید؟ این اظهار نظر شاذ در حالی است که مقام معظم رهبری بارها و بارها بر لزوم شناخت خط امام خمینی و عمل بر اساس آن تأکید کرده اند و راه انقلاب را همان راه امام می دانند. اگر راه انقلاب همان راه امام است چطور ممکن است که برخی فرمایشات امام خمینی در تضاد با سیاست های نظام جمهوری اسلامی باشد؟

- همه این اظهارات در توجیه لزوم عدم توجه به فرمایشات امام خمینی در حالی است که مقام معظم رهبری امام را به عنوان شاخص و قطب نمای جامعه معرفی کرده اند و از لزوم توجه همگان به این شاخص گفته و نسبت به خطرات فراموشی و از یاد بردن حضرت امام هشدار جدی می دهند. ایشان در 14 خرداد 1389 می فرمایند: «امام برجسته‌ترین شاخصهاست؛ رفتار امام، گفتار امام. خوشبختانه بیانات امام در دسترس است، تدوین شده است. وصیتنامه‌ی امام آشکارا همه‌ی مافی الضمیر امام را برای آینده‌ی انقلاب تبیین می کند. نباید اجازه داد این شاخصها غلط تبیین شوند، یا پنهان بمانند، یا فراموش بشوند. اگر این شاخصها را ما بد تبیین کردیم، غلط ارائه دادیم، مثل این است که یک قطب‌نما را در یک راه از دست بدهیم، یا قطب‌نما از کار بیفتد. فرض کنید در یک مسیر دریائی یا در یک بیابان که جاده‌ای هم وجود ندارد، قطب‌نمای انسان آسیب ببیند و از کار بیفتد؛ انسان متحیر می ماند. اگر نظرات امام، بد بیان شد، بد تبیین شد، مثل این است که قطب‌نما از کار بیفتد، راه گم می شود؛ هر کسی به سلیقه‌ی خود، به میل خود حرفی می زند. بدخواهان هم در این میان از فرصت استفاده می کنند، راه را جوری تبیین می کنند که ملت به اشتباه بیفتد.»

ملاحظه می شود که برخلاف نظر جناب رزمجو که قائل به غیرقابل اجرا بودن برخی نظرات امام هستند، مقام معظم رهبری نه تنها به بیانات و وصیت نامه امام جهت روشن شدن ادامه راه انقلاب استناد می کنند که حتی رفتار امام را نیز جزء شاخص ها می داند.

دقت در همین بخش از بیانات ایشان نکته دیگری را نیز روشن می کند، « نباید اجازه داد این شاخصها غلط تبیین شوند، یا پنهان بمانند، یا فراموشش بشوند» براستی اینکه رزمجو خودش را به در و دیوار می زند تا اثبات کند که نباید به برخی فرمایشات امام اعتنا کرد و نباید بر اساس آن عمل کرد، تلاشی در جهت پنهان ماندن یا فراموشی برخی شاخص های خط امام نیست، آن هم به بهانه یا در واقع توهم اختلاف با برخی سیاست های فعلی نظام؟

- رزمجو از اختلاف برخی فرمایشات امام خمینی با برخی سیاستهای فعلی نظام جمهوری اسلامی می گوید، اما مقام معظم رهبری به وضوح از لزوم توجه به امام خمینی به عنوان شاخص عملکرد انقلاب می گویند فلذا تأکید دارند که «امام را صریح باید آورد وسط میدان»؛ ایشان می فرمایند: « امام را صریح باید آورد وسط میدان. مواضعش بر علیه استکبار، مواضعش بر علیه ارتجاع، مواضعش بر علیه لیبرال دموکراسی غرب، مواضعش بر علیه منافقان و دو رویان را باید صریح گذاشت. کسانی که تحت تأثیر آن شخصیت عظیم قرار گرفتند، این مواضع را دیدند و تسلیم شدند. نمی شود به خاطر اینکه زید و عمرو از امام خوششان بیاید، ما مواضع امام را پنهان کنیم یا پوشیده کنیم یا آن چیزهائی که به نظرمان تند می‌آید، کمرنگ کنیم.»

- نکته دیگر اینکه رزمجو در این نشست صرفا به آگاهی و شجاعت حضرت امام  و اینکه در تصمیم گیری ها زمان و مکان را لحاظ می کرد اشاره دارد و البته به هیچ یک از اجزای خط امام اشاره نمی کند. در واقع صرفا یک کاریکاتوری از امام ترسیم می شود که بله، امام نترس بود و آگاه، اما برخی فرمایشات همین شخص نترس و آگاه دیگر قابل استناد نیست و نباید مبنای عمل قرار بگیرد، چرا که برخلاف سیاست فعلی نظام جمهوری اسلامی است. این در حالی است که مقام معظم رهبری علاوه بر توجه به ویژگی های شخصیتی و رفتاری امام خمینی، هویت امام خمینی را روشن کننده ادامه راه انقلاب می دانند و به صراحت امام منهای خط امام را نفی می کنند. ایشان می فرمایند: «امام هویتش، شخصیتش به همین مواضعی است که خود او با صریح‌ترین بیانها، روشن‌ترین الفاظ و کلمات، آنها را بیان کرد. همین‌ها بود که دنیا را تکان داد. همین مواضع صریح بود که توده‌های عظیم را مشتاق ملت ایران و بسیاری را پیرو ملت ایران کرد. این نهضت عظیم جهانی که شما امروز در گوشه و کنار دنیای اسلام نشانه‌های آن را میبینید، از این طریق به راه افتاد.»

- آیا با این صحبتهای جناب رزمجو که اقتضائات زمان و مکان را بهانه ای برای سانسور امام دانسته اند، باید مجددا خاطرات تلخ دوران اصلاح طلبان را یادآوری کرد؛ آن روزها که اکبر گنجی می گفت: « امام را باید به موزه تاریخ سپرد»

  • من ۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۱:۵۲

    4 10 پاسخ

    تا اين جاهلان بي سواد ومتعصبان خشك مغز دررسانه قلم مي زنند انتظاررشدفكري محال است صحبتهاي عالم انديشمند را كاملا وارونه جلوه داده است اي اف بر اينهمه كج فهمي

  • بوشهر ۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۶:۰۳

    9 1 پاسخ

    حتی اگه ایشون می‌خواسته کلام درستی رو بگه، الآن از این صحبتا چیز دیگه‌ای فهمیده میشه
    بهتر بود الفاظ و جملات بهتری می‌آورد تا مطلبش خراب فهمیده نشه (در خوشبینانه‌ترین حالت)

  • مطلع ۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۲۳:۴۹

    2 8 پاسخ

    عقبه شما فردی است که احساس رقابت با این شخصیت انقلابی و فدایی امام عظیم الشأن است. خاطر شما جمع باشد که ایشان بنای کاندیداتوری ندارد که تلاش شما بر تخریب ایشان است و به هر بهانه‌ای به ایشان حمله می‌کنید! شبه‌ای نیست که برخی فرمایشات و دستورات امام به مقتضای زمان خاصی صادر شده و در آن زمان قابلیت اجرا داشته ولی اکنون زمان مقتضی اجرای آن نیست! اتفاقا برداشت شما کاریکاتوری است از سخان متقن وی، عجیب تر این که ایشان شناخته ترین چهره استان در دفاع از اندیشه اصیل امام است که بابت آن هزینهای فراوان داده است! ولی توسط فردی که جرأت نوشتن نام خود نداشته است مورد هتاکی قرار گرفته و با بی ادبی حتی نوشتن کلمه آقا به نوشتن « رزمجو» اکتفا کرده است و به اصطلاح نقد نموده است. اگر لازم باشد عقبه این جرین هتاک به موقع رو خواهد شد. تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد.

  • بوشهر 2 ۱۳۹۴/۰۳/۰۵ ۰۸:۵۱

    1 2 پاسخ

    آنچه مسلم است اينكه اين روحاني مردمي هميشه وهمه جا ازامام بزرگواربامنطق واستدلال دفاع كرده وبدانيد كساني امام (ره) رابه موزه مي برند كه مدعي هستند وميليارد ميليارد از بيت المال غارت مي كنند وشما مدعيان هم ساكتيد.

  • حمید ۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۲۱:۱۱

    1 0 پاسخ

    مرگ بر امریکا

ارسال نظر